Personalizacja bez tajemnic

Dlaczego muszę podawać swój numer PESEL? Czy mając 70 lat należy wyrabiać spersonalizowaną WKM? - to tylko niektóre z pytań zadawanych przez pasażerów w związku z personalizacją kart. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom przygotowaliśmy krótki poradnik, czyli - trawestując tytuł jednego z dzieł Woody'ego Allena - "Wszystko co chcielibyście wiedzieć o karcie, i nie boicie się zapytać"

Dlaczego ZTM zbiera dane osobowe i czy są one właściwie chronione?

ZTM zbiera jedynie niezbędne dane osobowe. PESEL umożliwia bezbłędną identyfikację właściciela karty. Jest to ważne np. w sytuacji, gdy pasażer utraci kartę i będzie chciał przekodować niewykorzystaną część biletu na nowy nośnik. Może być kilka osób o takim samym imieniu i nazwisku, ale numer PESEL nigdy się nie powtarza. Adres zamieszkania z kolei, pozwala na kontakt z właścicielem danej karty miejskiej. Bardzo często zdarza się, że pasażerowie lub policja przekazują nam znalezione karty. Dzięki temu możemy je zwrócić. Przy składaniu wniosku nie wymagamy za to podawania numerów dokumentów tożsamości.

Koniecznie należy wspomnieć, że dane zbierane są zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy mówi wyraźnie, że przetwarzanie danych osobowych jest możliwe tylko wtedy jeśli osoba, której te dane dotyczą wyrazi na to zgodę. Tak się dzieje w przypadku personalizacji WKM. Każdy pasażer, który chce wyrobić kartę spersonalizowaną, musi wyrazić zgodę na przetwarzanie danych. Ponadto, zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 2, administrator danych (ZTM) musi poinformować osobę o celu zbierania tych danych. Wszystkie dane osobowe są przechowywane w formie papierowej i elektronicznej. Dostęp do nich mają jedynie pracownicy przeszkoleni z ochrony danych osobowych.

Czy wszyscy muszą wymienić WKM na karty spersonalizowane?

Karty powinni wymienić wszyscy pasażerowie, którzy korzystają z biletów okresowych imiennych. Od początku przyszłego roku (2010), takie bilety będą kodowane tylko na kartach spersonalizowanych. Na anonimowych WKM kodowane będą wyłącznie bilety na okaziciela, w związku z tym ich użytkownicy nie muszą wyrabiać sobie kart ze zdjęciem.

Spersonalizowana WKM nie jest również potrzebna większości osób, które mają uprawnienia do bezpłatnych przejazdów. Nie muszą jej wyrabiać osoby np. powyżej 70 roku. Mogą one podróżować bezpłatnie jedynie na podstawie dokumentu ze zdjęciem i z datą urodzenia. Niejednokrotnie zdarza się, że osoby w takim wieku niepotrzebnie tracą czas stojąc w kolejce po spersonalizowaną kartę. Takie osoby wydłużają również czas oczekiwania na kartę tym pasażerom, którzy jej naprawdę potrzebują.

Czy pasażerowie składający wniosek przez internet, mogą odebrać WKM w innych Punktach Obsługi Pasażera, a nie tylko przy ul. Senatorskiej?

Obecnie osoby składające wniosek przez internet mogą odbierać zaprojektowane przez siebie karty jedynie w siedzibie ZTM przy ul. Senatorskiej 37. Jednak najprawdopodobniej już w przyszłym tygodniu osoby składające wniosek przez sieć, będą miały możliwość wyboru, czy chcą odebrać kartę w głównej siedzibie ZTM, czy też może w którymś z POP-ów. Planujemy też wprowadzić wysyłkę kart drogą pocztową. Wszystkim pasażerom przypominamy, że można sobie zaprojektować kartę według własnego wzoru za pomocą kreatora. Szczegóły znajdują się na stronie: http://personalizacja.ztm.waw.pl

Czy zdjęcia do WKM można bezpłatnie wykonać tylko przy ul. Senatorskiej?

Osoby nie posiadające aktualnego zdjęcia legitymacyjnego mogą do 30 czerwca zrobić sobie zdjęcie w głównej siedzibie ZTM (w godz. 8-16). Oprócz tego fotografie można zrobić również w punkcie personalizacji na Dworcu Wschodnim (w godz. 11-19) a także w mobilnych punktach uruchamianych na terenie gmin podwarszawskich. W odpowiedzi na oczekiwania warszawiaków, ZTM zamierza rozszerzać dostępność bezpłatnego wykonywania zdjęć do kart WKM. Takie punkty już niebawem mogą pojawić się m.in. na stacji metra Centrum, na węźle komunikacyjnym Młociny. ZTM chce również nawiązać współpracę z zakładami fotograficznymi, które zdjęcia przeznaczone do karty miejskiej wykonywałyby pasażerom po promocyjnej, niższej cenie.

Jak przebiega proces wymiany kart? Ile kart trzeba personalizować?

W obiegu obecnie funkcjonuje ok. 430 tys. wszystkich kart. Pasażerowie wymienili do tej pory ok. 40 tys. Z tego ponad 27 tys. kart zostało spersonalizowanych w tym roku. Pozostałe zostały wydane w okresie od czerwca do grudnia ubiegłego roku.


 

6546